No usaràs el nom de la ciència en va

Horari:
dimecres, 24 juliol, 2013 - del 18:30 al 20:30
Ponent:

Dades del professor

Dades del professor profile for rgm

Centre al que pertanys:
Universidad de Murcia
Càrrec:
Catedràtic de Física Aplicada
Idioma de les ponències:
Currículum:

Desenvolupa projectes de física recreativa mintançant tot tipus de materials i recursos (principalment objectes quotidians, joguets...), els quals han sigut seleccionats i premiats en diverses edicions de Ciencia en Acción i Science on Stage. Aquestes activitats constitueixen la base d’una estreta col·laboració amb Centres de Formació del Professorat, Fires i Museus Científics, així com en programes de ràdio i de televisió.

A més de les matèries habituals en una titulació de Física, també imparteix l’assignatura Física recreativa, en la que els estudiants «recreen» experiències de Física amb materials qutidians i assequibles, principalment amb dos propòsits: (i) «tornar a crear» i (ii) mostrar que és possible «pasar-s’ho bé» realitzant activitats de Física.

Ha publicat més de 40 treballs en revistes d’ensenyament i divulgació de la física i és Editor Adjunt de la Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias.

La seua activitat investigadora en el camp de la teoria i simulació d’interacció de partícules carregades amb la matèria ha donat lloc a més de 100 publicacions en revistes especialitzades internacionals i altres tantes comunicacions en congressos internacionals. El treballs més recents aborden la interacció de feixos de protons i d’ions de carboni amb biomaterials d’interés en hadronteràpia.

Departamento:
Nom:
Rafael
Cognoms:
García Molina

Visualitza les entrades de bloc recents
Membre des de fa
5 anys 10 mesos
Perfil:
Professor del curs (això serà comprovat)

La societat actual es veu inundada de missatges, pretesament emparats per la ciència, on es promouen curacions de malaties amb tractaments mínims o alternatius (homeopatia, dietes miracle...), productes adreçats a solucionar problemes de la vida quotidiana (boles per a netejar la roba sense detergent, imants per a eliminar la calç de l'aigua domèstica, piràmides que esmolen maquinetes d'afeitar...) o amulets pseudocientífics per a gaudir d'un equilibri interior i protecció contra quasi tots els mals (polseres magnètiques, polseres hologràfiques...) i, inclús, gurús, mentalistes o religions que diuen tindre un fonament científic.

És paradòxic que l'ús de la paraula «ciència» en aquests productes alternatius tinga la màxima repercusió entre un sector de persones que són molt crítiques amb els avanços científics... però es deixen engalipar fàcilment per missatges pseudocientífics.

El propòsit de la taula rodona és generar un debat, des de l'argumentació científica, per tal de desemmascarar la pseudociència que ens envolta, la qual pot ser innòcua en alguns casos, però en altres pot tindre conseqüències importants, principalment en la salut (perquè les malalties greus no tractades adequadament evolucionen a pitjor i després és més difícil curar-les) i en l'economia (per les despeses que comporten seguir determinats consells, que mai no són debades).

Video:
Idioma de la ponència: