Divulgació científica i l'oportunisme pseudocientífic

Horari:
dijous, 4 setembre, 2014 - del 11:30 al 13:30
Ponent:

Dades del professor

Dades del professor profile for jal

Centre al que pertanys:
Universidad Autónoma de Madrid
Càrrec:
Profesor Titular de Universidad
Idioma de les ponències:
Currículum:

(Madrid 1962), profesor titular de microbiología de la Universidad Autónoma de Madrid (UAM), universidad donde realizó sus estudios de biología doctorándose con premio extraordinario (Departamento de Bioquímica y Biología Molecular) en 1989.

Junto a sus labores docentes, en la actualidad es investigador y director del Departamento de Cultura Científica del Centro de Biología Molecular Severo Ochoa (UAM-CSIC).

Tras un primer Postdoc en el Centro de Investigaciones Biológicas (1990-1993) sobre modelos murinos de artritis reumatoide, se trasladó al Centro Alemán de Investigaciones Oncológicas (Heidelberg, 1993-1996) donde estudió los aspectos moleculares de la infección por parvovirus. Tras su regreso a la UAM y en la actualidad, dirige un grupo de investigación sobre neuropatología asociada a herpes simplex.

Como amante de la divulgación científica, colabora activamente en programas de radio (Radio 1, Radio 5, Radio Exterior, Radio Utopía), TV (Mi+dTV, TVE2, UNEDtv) y prensa escrita (El Cultural). Es autor y/o editor de 12 libros y de más de 130 artículos tanto científicos internacionales como de divulgación. Más información en www.uam.es/ja.lopez.

Algunos artículos sobre el tema:

The effect of cellular differentiation on HSV-1 infection of oligodendrocytic cells. Bello-Morales R, Antonio Jesús Crespillo, Beatriz García, Luis Ángel Dorado, Beatriz Martín, Enrique Tabarés, Claude Krummenacher, Fernando de Castro and López-Guerrero JA. PloS One. 2014. 9(2):e89141

Interaction of PLP with GFP-MAL2 in the human oligodendroglial cell line HOG. Bello-Morales R, Pérez-Hernández M, Rejas MT, Matesanz F, Alcina A, López-Guerrero JA. PLoS One. 2011 May 9;6(5):e19388.

Characterization of the MAL2-positive compartment in oligodendrocytes. Bello-Morales R, de Marco MC, Aranda JF, Matesanz F, Alcina A, López-Guerrero JA. Exp Cell Res. 2009 Nov 15;315(19):3453-65. Epub 2009 Aug 13.

High susceptibility of a human oligodendroglial cell line to herpes simplex type 1 infection.Bello-Morales R, Fedetz M, Alcina A, Tabarés E, López-Guerrero JA. J Neurovirol. 2005 Apr;11(2):190-8.

Interaction of alpha-2-macroglobulin and HSV-1 during infection of neuronal cells. Alonso M, Dimitrijevic A, Recuero M, Serrano E, Valdivieso F, López-Guerrero JA. J Neurovirol. 2001 Dec;7(6):556-63.

Departamento:
Bioquímica y Biología Molecular
Nom:
José Antonio
Cognoms:
López Guerrero

Visualitza les entrades de bloc recents
Membre des de fa
5 anys 6 mesos
Perfil:
Professor del curs (això serà comprovat)

Com a concepte eclèctic es pot considerar la Cultura Científica com a “conjunt de coneixements no especialitzats de les diverses branques del saber científic que permeten desenvolupar un judici crític sobre les mateixes i que idealment posseiria qualsevol persona educada”.

D'altra banda, l'estudi sobre l'opinió dels europeus respecte de la ciència i la tecnologia, realitzat per Eurobarómetre indica que dos terços de la societat europea es consideren poc informats sobre la ciència i tecnologia, encara que el 45,3% de la mostra enquestada es declara interessada en elles. Igual que la societat en general, la comunitat científica necessita aprendre el significat del concepte Cultura Científica; necessita diferenciar la comunicació entre parells de la comunicació social i aprendre que es tracta d'una de les funcions -inherents a la investigació- més important i transcendental per tendir ponts que parteixin de la *poyata del laboratori i acabin en els ciutadans i ciutadanes, ja siguin entesos o profans.

Tant a Espanya, a través de la FECYT, com en la resta del món, diferents organismes, públics i privats, estan proliferant en els últims anys a la calor de la comunicació social de la ciència. Segons s'ha assenyalat, des de 2007 i amb motiu de la celebració de el “Any de la Ciència”, a través de FECYT es van estructurar les primeres Unitats en el conjunt de la Xarxa Nacional d'Unitats de Cultura Científica amb l'objectiu de fomentar i difondre la cultura científica.

D'altra banda, hi ha tres conceptes, que últimament es repeteixen com un mantra, d'esment obligat:

• Sense ciència no hi ha futur -tampoc sense la seva comunicació social-
  • Un país no inverteix en ciència per ser ric, sinó que és ric perquè inverteix en ciència -i en la seva comunicació social-
  • Qualsevol escletxa que la ciència no cobreixi... ho farà la Pseudociència...

Finalment, i al contrari del que opinen molts científics –que es consideren autors d'una investigació massa específica-, pràcticament qualsevol resultat científic és susceptible de ser comunicat, difós o divulgat.

Video:
Idioma de la ponència: